RISKA KAPITĀLS UN INVESTĪCIJU TENDENCES
HEWLETT-PACKARD aizsākumi ir meklējami 1939. gadā kādā garāžā Kalifornijā, Paloalto; tas zināms kā pirmais Silīcija ielejas start-up uzņēmums. Termins Silīcija ieleja pirmo reizi tika lietots 32 gadus vēlāk – 1971. gadā to sāka izmantot rakstnieks Dons Heflers kā nosaukumu laikrakstā Electronic News publicētajai rakstu sērijai. Vārds silīcija apzīmēja pusvadītāju ražotājus šajā reģionā: Fairchild Semiconductor, National Semiconductor un arī tobrīd tikai trīs gadus veco Intel.
Ap to pašu laiku Silīcija ielejā aktivizējās riska kapitāla uzņēmumi. 1972. gadā darbību sāka Kleiner Perkins Caufield Et Byers, kas finansēja AOL, Amazon, Compaq, Genentech, Sun Microsystems, Netscape un Google. 1972. gadā tika nodibināts konkurējošais uzņēmums Sequoia Capital. Tas savukārt finansēja Apple, Oracle, Cisco, Electronic Arts, Google, YouTube, Linkedln un WhatsApp, ko šā gada sākumā par 19 miljardiem dolāru pārdeva Facebook.
Tehnoloģiju un riska kapitāla partnerība ir izrādījusies īsta zelta ādere – tā padarījusi Silīcija ieleju par globālās ekonomikas čempioni. Ieleja ir pārdzīvojusi arī satricinājumus, piemēram, dot-com krīzi no 2000. līdz 2002. gadam, bet lielākoties šī spēcīgā kombinācija ir ļāvusi tai piedzīvot uzplaukumu.
Kādas tehnoloģijas Silīcija ielejas riska kapitālisti atbalsta šodien? Kopā ar kolēģi Brūsu Apbinu nesen vadījām paneļdiskusiju par finansēšanas tendencēm.
INFORMĀCIJAS TEHNOLOĢIJU (IT) uzņēmumi piedzīvos radikālas pārvērtības. Tādām kompānijām kā IBM, HP, Cisco un Oracle konkurenci sagādās dažādi jaunie uzņēmumi, kas grāmatvedībā, krājumu pārvaldībā un loģistikā ieviesīs videospēlēm līdzīgu programmatūru.
RELATĪVU KRITUMU PIEDZĪVOS KOMERCBANKAS. Tradicionālo banku klientus centīsies pārvilinātpeer-to-peer (P2P) aizņēmumu modeļi, piemēram, Lending Club.
IERASTI KĻŪS DIGITĀLIE MĀJOKĻU TĪKLI, kas savieno pilnīgi visu – no televizoriem un tālruņiem līdz apsildes un gaisa kondicionēšanas sistēmām.Tomēr tam ir arī tumšā puse, jo šie digitālie mājokļu tīkli kļūs par hakeru paradīzi. Palaidnīgi tīņi nezvanīs jums uz mājām, lai apjautātos, vai jūsu ledusskapis strādā. Viņi ielauzīsies jūsu mājas tīklā un ledusskapi izslēgs. Profesionāli hakeri zondēs jūsu mājas tīklu, meklējot kredītkaršu numurus un banku paroles. Tādējādi mājokļu digitālā drošība kļūs par vērā ņemamu biznesu.
VESELĪBAS APDROŠINĀŠANAS NOZARI pamatīgi satricinās darba devēji. Lielākā daļa uzņēmumu ar vairāk nekā 500 darbinieku apdrošināsies paši. Viņi lietos tehnoloģiju tīklus, lai samazinātu fizisko tīklu un maksājumu sistēmu izmantošanu. Gaišāku nākotni piedzīvos Stanford Medicine, kas tieši slēdz līgumus ar daudziem Silīcija ielejas uzņēmumiem.
SMALKAS TEHNOLOĢIJAS UN LIELA APJOMA DATI pārveidos veselības problēmu diagnosticēšanu un ārstēšanu. Gluži kā ainā no 1966. gada zinātniskās fantastikas trillera Fantastic Voyage, pacients norīs vai vinam ievadīs nelielu čipu. Tas pārraidīs milzīgus mikrobiomīmikrijas (zinātnes par cilvēka šūnu savstarpēji saistītajām sistēmām un mikrobioloģisko dzīvi cilvēka ķermenī) datu apjomus. Tos analizēs ārsti un pārskatīs analītiskās ierīces, nosakot diagnozi un ārstēšanas plānu.
TURPINĀS AUGT PĒDĒJĀS SEKUNDES EKONOMIKA. Veiksmīgs piemērs ir Uber – autotransporta pakalpojums, ko var pasūtīt, izmantojot mobilā tālruņa aplikāciju. Aizvien lielākam skaitam produktu un pakalpojumu, pat ārstu
SIEVIETE-UZŅĒMĒJA (diezgan reti sastopams fenomens Silīcija ielejā) nodibinās uzņēmumu ar 50 miljardu dolāru atkāpšanās plānu (sākotnējā publiskā piedāvājuma vai uzņēmuma pārņemšanas izteiksmē). Tas padarītu šo uzņēmumu tik lielu kā Facebook. Bet vai tas notiktu pirmo reizi? 1984. gadā Cisco nodibināja Sandra Lernere un Leonards Božaks, tobrīd laulātie draugi. 2000. gada sākumā tā tirgus vērtība sasniedza gandrīz 555 miljardus dolāru, tātad savā ziņā tas jau ir noticis. PAR NORMU KĻŪS konkrētā cenas pieprasījuma laikā noteiktā veselības aprūpes pakalpojumu cena jeb spot pricing. Piemēram, magnētiskās rezonanses izmeklējumi. Jauna magnētiskās rezonanses iekārta maksā aptuveni divus miljonus dolāru, tomēr lielākoties to izmanto laikā no deviņiem rītā līdz pieciem pēcpusdienā. Kāpēc tirgū neieviest šo pakalpojumu ar atlaidi ārpus darba laika, piemēram, 50% atlaide vienpadsmitos vakarā vai 80% atlaide trijos naktī? Riska kapitālisti apgalvo, ka šis process jau sācies. sniegtajiem, cena tiks noteikta atbilstoši reālajā laikā veiktām izsolēm internetā.
VIEDTĀLRUNI KLŪS SLAIDĀKI UN VIEGLĀKI. Kredītkartes kļūs gudrākas, un arī tajās, tāpat kā viedtālruņos, būs iestrādātas aplikācijas. Karš par to, kurš pārvaldīs jūsu maku, jau ir sācies. Pašlaik Silīcija ielejas riska kapitālisti investē šajās idejās. Tātad viņi sagaida, ka tās turpmāko piecu gadu laikā gūs publisku atzinību un pēc desmit gadiem jau nodrošinās finansiālu atdevi. Tāpēc sekosim tām līdzi!