Ieteikumi zobu veselībai

adenta

Katru dienu veicam virkni darbību, kuras mums jau ir ierastas. Viena no šādām lietām, kura būtu jādara ikvienam, ir zobu tīrīšana. Taču, lai zobu veselība būtu pietiekami laba, ar tīrīšanu rītos un vakaros vien nepietiek. Nepieciešams arī padomāt par to, ko un kā ēdam un dzeram.

Nesen devos uz zobārstniecības klīniku pie higiēnista. Ne vien ieguvu patīkami mirdzošus, baltus zobus, bet pēc procedūras arī izrunāju sevi interesējošus jautājumus par to, kā veiksmīgāk saglabāt mutes higiēnu, uzturēt zobus skaistus un veselus, lai tie tik ātri nebojātos. Speciālisti no zobārstniecības klīnikas “Adenta” man sniedza vērtīgus padomus.

Par to, ko uzzināju, pastāstīšu tālāk.

Ja slāpst – jādzer ūdens!

Izrādās, ka zobu bojāšanās jeb kariesa galvenais cēlonis ir nepietiekams vajadzīgo minerālvielu daudzums mutes dobumā. Visbiežāk cilvēku zobus bojā dažādu sulu, gāzēto dzērienu, kā arī citu saldinātu šķidrumu uzņemšana, lai remdētu slāpes. To sastāvā ir dažādas vielas, kuras noārda zobu cieto virsējo daļu jeb emalju.

Tā rezultātā zobu audi kļūst mīkstāki un ātrāk nolietojas. Tāpat dzērieni, kuru sastāvā ir cukurs, veicina kariesa rašanos, jo baktērijas, kas atrodas zobu aplikumā, pārtiek no ogļhidrātiem, radot skābes. Šīs skābes savukārt noārda zobu emalju un rada tajā bojājumus. Tieši tāpēc slāpju remdēšanai vajadzētu izvēlēties ūdeni.

Cukura daudzumu, apzinoties tā negatīvo ietekmi uz manu zobu veselību, esmu samazinājusi līdz minimālajam iespējamajam patēriņam. Tējai vairs neberu klāt karotīti cukura. Savukārt biezpiena plāceņus, kā izrādās, arī var bez cukura izcept – tā vietā var pielikt karoti kanēļa. Arī gatavojot citus ēdienus, mēģinu izvairīties no cukura pievienošanas.

Dienas laikā nepieciešamas četras ēdienreizes

Līdz šim teju katra maltīte, ko ieturēju dienas laikā, saturēja cukuru. Līdz ar to, mikrobi, kas atrodas mutē, saņem barības vielas, lai tās varētu vairoties un veicināt kariesu. Lai nebūtu jāpiedzīvo nepatīkamās sekas, kuras rada kariess, ir jāpadomā par maltīšu biežumu, kā arī to, kas tiek likts uz kārā zoba un cik tas ir veselīgi.

Ieteicams starp ēdienreizēm ieturēt aptuveni 3-4 stundu ilgu pauzi, lai siekalas spētu tikt galā ar skābēm, kas rodas mutes dobumā, kā arī kontrolēt jau minētā cukura patēriņu. Ja gribas ko saldu, cukuru iespējams saņemt arī no augļiem. Tas ir dabisks veids, kā uzņemt cukuru. Taču arī ar augļiem uzmanīgi – jo kas par daudz, tas par skādi.

Kā norādīja speciālists, arī uzņemot pārāk daudz augļu, iespējams uzņemt pārāk daudz cukura – tas atkal nebūtu labi. Augļi jāuzņem ikdienā atbilstošās proporcijās un jāsabalansē uzturs.

“Nē” našķiem starp ēdienreizēm!

Esmu paradusi našķoties starp ēdienreizēm, taču kā izrādas – tas mutē rada pastāvīgu minerālvielu disbalansu. Tā rezultātā neatgriezeniski tiek bojāti zobu cietie audi – tie kļūs mīkstāki un ātrāk bojājas. Nemaz nerunājot par to, ka tādi našķi kā šokolādītes un bulciņas, piemēram, satur daudz cukura.

Nereti mazos caurumiņus zobos nemaz nevar ne just, ne redzēt– tie par sevi liek manīt tikai tad, kad bojājums jau ir kļuvis diezgan liels un problēma – nopietnāka. Piemēram, kā uzzināju manu iecienīto našķu – čipšu un cepumu – baudīšana vakaros, rada skābes, kuru kaitīgā iedarbība ilgst pat vairākas stundas. Tā ka labāk čipšiem nē!

Lai ļautu saviem zobiem “atpūsties”, jāiemācās starp ēdienreizēm nemeklēt “kaut ko uzgraužamu”. Zobārste pārliecinoši mani iedrošināja -Ticiet man, jūsu zobi par to būs tikai pateicīgi!

Noteikti vērts pasekot līdzi uzturam, kā arī atteikties no tādiem ēdieniem, kas var veicināt kariesa veidošanos. Tāpat arī gadu gaitā plankumus var radīt tādi dzērieni kā kafija un tēja, ja tie tiek regulāri lietoti. Un arī smēķēšana ietekmē zobu vizuālo izskatu. Šī gan nav mana problēma, jo cigaretes nav mana vājība, bet ar kafiju gan drusku jāpiebremzē.

Ja nu skāde jau ir nodarīta, zobi palikuši tumšāki vai uz tiem manāmi izteiktāki plankumi, var izvēlēties zobu balināšanas procedūru, kuru iespējams veikt gan klīnikā, gan mājas apstākļos. Pagaidām gan esmu apmierināta ar vienkāršu zobu higiēnu reizi gadā.

Ēdienkartes plānošana un veselīga uztura izvēle ir solis pretī veseliem zobiem arī nākotnē. Nav nekā labāka par ūdeni, ieplānotām regulārām ēdienreizēm un pašsavaldības – spējas neķerties pie šokolādes brīvos brīžos.

Informāciju sniedza zobārstniecības klīnika RīgāAdenta

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *