Kosmētikas hameleoni – stāsts par savu uzņēmumu
Noteikti daudziem savs uzņēmums ir sapnis – tā ir iespēja pašam būt sava laika noteicējam un ikdienā nodarboties ar sirdslietu vai vismaz ko tādu, kas patiesi aizrauj. Šoreiz vēlos pastāstīt par to – par diviem uzņēmējiem, kas atraduši vietu zem Saules. Varbūt tas uzrunā vēl kādu un noder kā iedvesmas avots uzdrošināties un pamēģināt arī pašam.
Šis ir stāsts par to, ka tikt pamanītam iespējams arī tad, ja uzņēmums nav izveidojis kosmētikas industrijā tik spēcīgu simbolu kā Madara vai Stenders. Arī citiem pietiek vietas, lai piedāvātu savu kosmētikas produkciju. To lieliski apstiprina Mārtiņš un Krists, kas jau kopš uzņēmējdarbības pirmsākumiem pelna, ražojot kosmētiku pēc privātiem pasūtījumiem.
Tas ļāvis viņiem attīstīt arī pašiem savas produktu līnijas Pien un Ceano. Mārtiņš Baklāns (31) un Krists Frinbergs (31) uzreiz pēc vidusskolas sāka strādāt tipogrāfijā Dardedze Hologrāfija, kur abi arī satikās. Mārtiņš bija sācis studijas Banku augstskolā, Krists – Mūzikas akadēmijā, tomēr abi saprata, ka darbs ir svarīgāks, un mācības pameta.
Uzņēmējdarbības pirmsākumi
Sākotnēji viņi bija asistenti, bet laika gaitā kļuva par nodaļu vadītājiem: Mārtiņš atbildēja par ražošanu, Krists par hologrāfiju. Paralēli tam abi draugi sāka plānot paši savu biznesu.
Ideja ražot kosmētiku radās tāpēc, ka Mārtiņa mammai šajā jomā bija uzkrāta pieredze. Viņa pirms tam bija strādājusi vietējā kosmētikas uzņēmumā Attirance un «varēja palīdzēt mums ar to, kas pašiem nebija skaidrs», saka Mārtiņš.
Jau pašā sākumā viņi nolēma koncentrēties uz eksportu. «Mēs sapratām – ja gribas ātri un labi attīstīties, darbība jāizvērš ārpus Latvijas robežām,» stāsta Krists. Stendera paveiktais lika noprast, ka vannas kosmētiku ražot ir vienkāršāk nekā ķermeņa vai sejas, un draugi savu biznesu sāka ar ziepēm.
Pirmo klientu Igaunijā, kurš produkciju realizēja suvenīru veikaliņos, viņi uzgāja internetā, un drīz pēc tam tika nodibināts uzņēmums Cita lieta. Ražošanas sākšanai nevajadzēja daudz – pietika ar 10 m2 lielu telpu un iekrātajiem trim tūkstošiem latu, par ko viņi nopirka nepieciešamās izejvielas un smaržas.
Sākumā Mārtiņš bija atbildīgs par ražošanu un Krists par pārdošanu, bet tagad abi dara nedaudz no visa, un viņiem palīdz 40 darbinieku. Viena no kosmētikas ražotāju lielākajām problēmām ir speciālistu trūkums, bet viņi tam atraduši risinājumu. Bijusī Dzintara darbiniece Valentīna Ščerbiņina izstrādā jaunus produktus un apmāca arī trīs uzņēmuma ķīmiķus.
Pirmā produkcija un attīstība
Pirmos divus gadus viņi ražoja tikai četrus produktus – vannas bumbas, pienu, sāli un ziepes. Tomēr klientiem radās jaunas prasības, un laika gaitā piedāvājums ir izaudzis līdz 20 produktu grupām. Katrā no tām, kombinējot 100 smaržu un jebkādu krāsu, var iegūt visdažādākos kosmētikas līdzekļus.
Populārākais produkts ir ziepes, kuras dienā var saražot līdz pat 1,5 tonnām. Klienti dažkārt pasūta arī piedāvājumā neesošus produktus, piemēram, patlaban top speciāla produktu līnija Grieķijas tirgum, kur visa pamatā ir olīveļļa, savukārt Ķīnai tiek izstrādāti sauļošanās krēmi.
Bijuši arī neveiksmīgi projekti. Pirms pieciem gadiem ar ideju par speciālu produktu līniju psoriāzes slimniekiem pie Mārtiņa un Krista vērsās Inovatīvo biomedicīnas tehnoloģiju institūta priekšsēdētājs Dmitrijs Babarikins. Projekta realizēšanai bija paredzēts izmantot Eiropas Savienības fondu līdzekļus, bet tos nepiešķīra, un ideja netika realizēta.
Sadarbība un Pien dzimšana
Tomēr uzņēmēji ar Dmitrija starpniecību iepazinās ar piena pārstrādes uznēmumu Elpa. Piena produktu ražošanas procesā izdalās sūkalas, kuras nedrīkst izliet kanalizācijā. Tām piemīt ādu mīkstinošs efekts, un abi uznēmumi nolēma izstrādāt pasaulē vēl nebijušu produktu līniju Pien, kur sastāvā esošo ūdeni aizvieto ar sūkalām.
Ieguldot desmit tūkstošus latu, gada laikā tapa pieci produkti: vannas putas, dušas želeja, kā arī roku, sejas un intīmās mazgāšanās līdzekļi. No kopējā apgrozījuma Pien veido vien 5%, bet vairāk nekā 90% – privātie pasūtījumi.
Individuālo pasūtījumu bizness
Krists un Mārtinš ražo savus produktus ievērojot klientu vēlmes, tomēr lai pašiem būtu izdevīgi, ir noteikts pasūtījuma minimums – 500 gabalu no katra produktu veida. Taču bija klienti, kas gribēja mazāk vai arī nevēlējās veidot savu līniju.
Tādēļ, lai būtu arī gatavi produkti no kā izvēlēties, jau pusotru gadu uzņēmumam ir sava vannas un ķermeņa kosmētikas līnija Ceano, kurā ir ap 300 produktu. Tās izveidošana finansiāli gandrīz neko neprasīja, jo gan receptes, gan iepakojumi ir tie paši, kas privātajiem pasūtījumiem. «Vajadzēja tikai izdomāt zīmolu un sadrukāt etiķetes,» skaidro Mārtiņš.
Lai arī uzņēmumam pašam ir divi zīmoli, Latvijā no apgrozījuma tie veido vien piecus procentus. Tā kā uzņēmēji koncentrējas uz privātajiem pasūtījumiem, vini neveic speciālas mārketinga aktivitātes saviem produktiem. «Mums tas ir diezgan standartizēti – mediji un mājaslapas,» stāsta Krists, piebilstot, ka pasūtītāji daudz labāk zina savu tirgu, tāpēc arī ar mārketingu nodarbojas paši.
Cita lieta pozīcijas skaistum-kopšanas tirgū
Pēc Forbes datiem, Cita lieta ir otrs lielākais vannas kosmētikas ražotājs aiz Stendera, bet uz piecu lielāko kosmētikas ražotāju fona, kuru kopējā tirgus vērtība ir ap 13 miljoniem latu, tā tirgus daļa ir mazāka par desmit procentiem.
Līdz Eiropas līmenim Latvijas ražotājiem ir kur augt, jo tā apgrozījums gadā mērāms 70 miljardos eiro. Uzņēmumu Madara un Stenders pārstāvji Citu lietu vērtē kā inovatīvu un mērķtiecīgu, īpaši izceļot Pien produktus. Tomēr, kā atklāj Stenders, nācies saskarties ar cenu dempingu no šī uzņēmuma puses un centieniem pārvilināt sadarbības partnerus.
Atšķirībā no Citas lietas, citi Latvijas kosmētikas ražotāji gan vietējā, gan ārvalstu tirgū ir pazīstami ar savu zīmolu un franšīzes veikaliem. «Tā strādāt ir vienkāršāk, jo var saražot produktus un uzkrāt noliktavā, bet, izpildot privātos pasūtījumus, tā nevar – katrs klients vēlas ko citu,» skaidro Mārtiņš. Tomēr šāda uznēmējdarbības specifika nes augļus.
Pēdējos piecus gadus apgrozījums katru gadu ir pieaudzis vidēji par 45%, pērn sasniedzot 750 tūkstošus latu. Lai arī oficiālie ienākumi pērn bijuši ap 50 tūkstošiem latu, pēc Pien cenām var spriest, ka uzņēmums ir daudz pelnošāks. Produktu sastāvā piena sūkalas, kuras gandrīz neko nemaksā, ir līdz pat 95%, bet viens iepakojums maksā, sākot no sešiem latiem.
Tā kā viņiem pašiem nav savu veikalu, produkciju var nopirkt veikalos Kolonna un Douglas. «Pie viņiem gājām ar Pien. Uzzinot, ka mums ir Ceano, viņi piedāvāja arī to iekļaut savā sortimentā,» atminas Krists. Tomēr nav tā, ka uzņēmēji nedomā par franšīzes izveidošanu.
Nākones ieceres
Viņi izstrādā veikala konceptu, ko gan paši vēl neplāno ieviest, bet gribētāji gan Latvijā, gan ārzemēs to varēs realizēt. Veiksmīga pieredze šajā zinā ir bijusi ar klientu Ķīnā, kuram tika speciāli radīts zīmols un veikala koncepts Kasanrin. Tagad tam jau ir ap 200 veikalu, kuros pārdod tikai Citas lietas ražotos produktus. Uz Ķīnu arī aiziet lielākā daļa eksporta.
«Tur mazāk par konteineru (20 tūkstoši kilogramu) neiet,» skaidro Mārtiņš. Apjomu ziņā seko Krievija, un kopā abas valstis veido 60% no apgrozījuma. Pārējais tiek eksportēts uz 26 citām valstīm.
Biznesa izaicinājumi
Strādājot tikai ar privātiem pasūtījumiem, uzņēmums saskāries ar problēmu, ka klients nesamaksā, piemēram, Krievijā partneris bankrotēja. Mācoties no kļūdām, viņi sadarbojas vienlaikus ar vairākiem partneriem. «Ražošanā mēdz būt desmit un Ziemassvētku laikā pat 50 pasūtījumu vienlaikus,» komentē Mārtiņš.
Šāda stratēģija ļāva krīzi pārdzīvot bez zaudējumiem. «Bija pat baigi labi,» smejas Krists, skaidrojot, ka šajā laikā sakārtojās attiecības ar izejvielu piegādātājiem. «Ja pirms tam vini varēja kavēt termiņus, pacelt cenas vai aiziet divu mēnešu atvaļinājumā, tad krīzes laikā mēs bijām labākie klienti; visi skrēja rindā.»
Lai arī kopš pirmsākumiem ražotnes izmēri ir simtkāršojušies, ar to nepietiek. Kristam un Mārtiņam jau ir iegādāta zeme Dreiliņos, kur šogad plānots uzbūvēt 2000 m2 lielu ražotni, kas produktivitāti palielinātu piecas reizes un izmaksātu ap miljonu. «Pagaidām esam iztikuši ar saviem līdzekļiem, un kredīts būs galējais variants,» saka Krists.
Spekulācijas par nākotnes kosmētikas tirgu
Uzņēmums neplāno mainīt darbības virzienu un turpinās realizēt privātos pasūtījumus. «Kāpēc gan lai L’Oreal nesāktu kādu savu produktiņu ražot pie mums?» pasmaida Krists. Savukārt Mārtiņš jau daudz nopietnāk min Eiropas Savienības regulas kosmētikas ražotājiem, kas tiks piemērotas nākamgad. «Varbūt tie, kas nespēs tās izpildīt, ražos savu produkciju Latvijā?»