Loģistika un kravu pārvadājumi – to loma biznesā.

Noliktavas - Sonora.lv

Pateicoties loģistikai, iespējams veikalā iegādāties Itālijas zīmolu apģērbus un baudīt apelsīnus no Dienvidamerikas. Mans vīrs šajā sfērā darbojas jau vairāk kā 10 gadus. Patiesībā – arī mans pirmais darbs saistījās ar šo nozari un tieši tur mēs iepazināmies. Es strādāju kā klientu konsultante, savukārt viņš pārraudzīja visas komandas darbu.

Šoreiz, manam vīram par godu, pastāstīšu vairāk par kravu pārvadājumiem un loģistikas zinātni, pateicoties kurai varam baudīt tik plašu piedāvājuma klāstu veikalos.

Es un loģistika

Kā gan es kā sieviete (turklāt – māksliniece) nonācu šajā vīriešu pasaulē? Arī es uz to nemāku atbildēt – tāds varbūt vienkārši bija liktenis un citādāk es nebūtu iepazinusi savu vīru. Tāpat arī noteikti mana izpratne par to, kā gan visas veikalu plauktos redzamās preces tur nonākušas, būtu daudz šaurāka. Kā to noteikti nojauš ikviens – Grieķijas vīnogas plaukos neuzrodas maģiski.

Kāds ir preces ceļš no ražotāja līdz patērētājam?

Mileniāļiem liekas pavisam pašsaprotami, ka preču klāstā atrodams viss, ko vien gribas likt uz kārā zoba – viņi ir dzimuši globalizācijas laikmetā, kad viss atrodas salīdzinoši tuvu un ārzemes ir viegli sasniedzamas. Arī manas mazās meitiņas nebūt nedomā par rūpīgo plānošanas darbu, pateicoties kuram iespējams veikalos iegādāties viņām tik mīļos arbūzus.

Tas viss, protams, caur humoru, bet ļoti mazai daļai sabiedrības ir priekšstats par to, ka preces ceļš no ražotāja līdz patērētājam patiesībā nav nemaz tik elementārs. Turklāt – lai izplānotu izdevīgāko, lētāko un ātrāko preces nonākšanas ceļu pie patērētāja, nepieciešams studēt arī augstskolā loģistikas programmā. Tieši tur mācījās mans vīrs.

Katrā uzņēmumā, kas nodarbojas ar importu un eksportu, ir loģistikas nodaļa, kas atbild par to, lai visi ražošanā nepieciešamie produkti un citas preces, tiktu iegūtas izdevīgi, kā arī visekonomiskākajā veidā sasniegtu gala patērētāju. Bez šīs plānošanas veikalos nebūtu ne banānu, ne arbūzu, ne apelsīnu, ne Itālijas zīmolu apģērbu.

Tāpēc tajā brīdī, kad iepirkumu ratiņos sakrāmējam sarkanos un sulīgos arbūzus, pie pusdienām izspiežam svaigi spiestu sulu, par to varam pateikties ne vien lauksaimniekiem, kas tos audzējuši un lolojuši, bet arī visiem tiem, kas gādājuši, lai šie augļi sasniegtu mūsu veikalu plauktus.

Mazās meitiņas jau iemācījušās par to pateikties tētim, jo zina, ka arī viņš strādā pie tā, lai šīs preces sasniegtu veikalus un nonāktu uz mūsu mājas galda. Viņām ir pastāstīts, ka arbūzu atrašānās veikalu plauktos nemaz nav tik pašsaprotama.

Tētis ir varonis, pateicoties kuram Ekvadoras banāni ir ar roku aizsniedzami. Lai vai kā, meitiņas gan arī nepacietīgi gaida, kad tētis viņas aizvedīs uz pašu Ekvadoru.

Kā loģistika ietekmē preces cenu?

Nav nekāds jaunums, ka ražošanas izmaksas, ja tās ir augstas, sadārdzina pašu gala produktu, tādēļ nepieciešams loģistikas speciālists, kas visam ļauj notikt bez liekām galvassāpēm, lēti, ātri un izdevīgi. Pateicoties pārdomātai loģistikai, iespējams gala patērētājam preci piedāvāt par izdevīgāku cenu.

Kā prece nokļūst veikalā?

Ja lauksaimniecībā uzdod jautājumu, “kā no sēkliņas izaug ķirbis un kas pēcāk novāc ražu”, tad veikalu pasaulē ir vēl viens izšķirošs solis – “kā prece nonāca veikalā?” Un, lūk, tieši par to atbild loģistika un kravas pārvadājumi, kas palīdz nodrošināt to, ka ražotā prece nonāk pie pircēja, respektīvi, ka tā tiek aizgādāta līdz veikalam un pircējs to var nopirkt.

Visādā ziņā ir nepieciešams izvērtēt to, kā tas būtu izdarāms pēc iespējas izdevīgāk, lai lieki izdevumi nerastos ražotājam, veikalam un līdz ar to arī pircējam. Daudziem varētu likties, ka preci atved uz veikalu un viss – veikals tam uzliek cenu un pircējs nopērk un ved mājās.

Patiesībā katrs šis loģistikas posms ir stingri saplānots un katram no tiem ir sava loma visā ražošanas, piegādes un pārdošanas procesā. Piegādes procesam ir jābūt pēc iespējas izdevīgākam, lai netiktu sadārdzinātas kopējās izmaksas.

Kas ar to nodarbojas?

Varētu jau likties, ka viss šis process ir ļoti vienkāršs, bet patiesībā cilvēki mācās gadiem, lai spētu veiksmīgi strādāt par loģistikas speciālistiem, kuri strādā uzņēmumos un plāno visu šo procesu. Mans vīrs, tāpat kā citās bakalaura līmeņa programmās, to apguva 4 gadu laikā un noslēgumā aizstāvēja savu gala darbu.

Lielos uzņēmumos un ražotnēs pat ir speciāli izveidotas atsevišķas loģistikas nodaļas, lai varētu visu šo darbu paveikt pēc iespējas ātrāk un lētāk. Loģistikas speciālisti plāno arī kravu pārvadājumus, lai ražoto preci varētu nogādāt pēc iespējas tuvāk pircējam, tātad, veikalā.

Pērkot preces mēs patiesībā esam maza daļa no visa loģistikas procesa. Ja prece līdz mums ir nonākusi veiksmīgi -uzņēmuma izstrādātā loģistikas sistēma ir funkcionējoša.

Kas piedāvā loģistikas pakalpojumus?

Ja arī Tu vēlies attīstīt savu biznesu, kravas pārvadājumu kompānijas izvēle var būt nepieciešamais atspēriena punkts, lai paplašinātu savu tirdzniecības tīklu un uzņēmējdarbības apmērus.

Viens no atpazīstamākajiem uzņēmumiem Baltijas valstīs loģistikas nozarē ir Sonora. Arī mans vīrs šeit strādā. Plašāk ar šī uzņēmuma pakalpojumiem un piedāvātajām iespējām palīdzēt uzņēmuma produkciju nogādāt uz citu valstu galapunktiem var iepazīties mājaslapā šeit.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *