OCTA bonus malus klase

bonus malus klase

Kad vīrs savu veco automašīnu uzdāvināja manam brālim, pēc laika pie pusdienu galda izvērtās sarunas par OCTA cenu. Brālis bija neizpratnē, kāpēc mans vīrs par OCTA šai pašai automašīnai maksājis vairāk kā uz pusi mazāk. Jāteic, ka brālis iekarsa un aizsvilās ne pa jokam un vēlējās izrēķināties ar apdrošināšanas sabiedrību, kas, viņaprāt, viņu nes cauri.

Tā kā brālis vēl ir jauns gurķis, tikko kā no vidusskolas sola, viņam neienāca prātā, ka polises cenu atšķirība nav vis kāda veida diskriminācijas forma, bet gan normāla parādība. Polišu cena, lūk, tiek noteikta pēc vairākiem faktoriem, un vērā tiek ņemts gan autovadītāja stāžs, gan braukšanas paradumi.

Kopš brālis ieguva tiesības, nevar noliegt, ka uz ceļa viņš radījis vienas vienīgas nekārtības un izpelnījies vairākas soda kvītis. Viņš ir karstgalvīgs. Nesaku, ka viņš nebūtu spējīgs ievērot ceļu satiksmes noteikumus, pārsvarā – viņš tiešām brauc apdomīgi. Bet dažkārt – viņam vienkārši patīk braukt ātri, nesties uz 120 tur, kur jābrauc uz 80. Prātīgi? Nu, nav prātīgi, vai ne?

Jāteic, ka man, kā sievietei bez autovadītāja apliecības, sākumā gribējās aizstāvēt brāli un iesūdzēt apdrošināšanas kompāniju par nevienlīdzīgu apiešanos ar klientiem un uzvārīšanos uz jaunāko rēķina. Vīrs gan nosmaidīja par manu naivumu un pēkšņo dusmu vilni, kas nudien uznāca nevietā, jo kā izrādās – patiesībā viss šajā situācijā bija godīgi.

Kas ir Bonus Malus klase?

Ne vien OCTA izmaksā stipri vairāk jaunajiem autovadītājiem, par kuru braukšanas paradumiem apdrošināšanas sabiedrībām vēl nav pietiekami informācijas, bet arī tiem, kas uz ceļa mēdz būt agresīvi un nerēķinās ar citiem satiksmes dalībniekiem – jebšu tiem, kas pieskaitīti Malus klasei.

Ja nu sanācis būt nepieredzējušam autovadītājam, kas salīdzinoši nesen ieguvis tiesības, bet uz ceļa jau savārītas neskaitāmas ziepes, nav brīnums, ka šādam autovadītājam cena par OCTA izrādās pat salīdzinoši astronomiska. Šāds braucējs ir augstākajā riska kategorijā, iespēja, ka sekos kārtējās nepatikšanas vai negadījums – ievērojami lielāka.

Rēķinoties ar potenciāliem izdevumiem nākotnē klienta izraisīto sadursmju dēļ, kuru rezultātā apdrošināšanas kompānijai var nākties izmaksāt kompensāciju cietušajai pusei, cena par polisi attiecīgi šādam vadītājam tiek paaugstināta. Lai apdrošināšanas kompānijas zinātu, cik riskants ir kurš polises ņēmējs, ieviesta Bonus Malus klase.

Tā ļauj noteikt, kādas piemaksas vai atlaides piemērot transporta līdzekļa īpašniekam un nenoslēpj, kāds autovadītās ir mašīnas īpašnieks uz ceļa. Viss ir pavisam vienkārši – ja autovadītājs uz ceļa ir godīgs un uzmanīgs, tad viņš iekļūst Bonus klasē, savukārt, ja autovadītājs uz ceļa izraisa nekārtības un neievēro noteikumus, viņš tiek pieskaitīts Malus klasei.

Tas viss saistīts ar to, lai apbalvotu tos autovadītājus, kuri ikdienā pārvietojas pēc ceļu satiksmes noteikumiem un sodītu, kā arī vestu pie prāta tos autovadītājus, kuri ikdienā pārvietojas ļoti agresīvi un regulāri izraisa ceļu satiksmes negadījumus vai citādi neievēro noteikumus.

Kādas ir Bonus Malus klases?

Bonus Malus klase Latvijā darbojas jau kopš 2006.gada un tā sastāv no 17 klasēm, kuras attiecīgi tiek iedalītas 3 daļās. Ja autovadītājs uz ceļa neivēro noteikumus un izraisa negadījumus, viņš nokļūst 1. – 5. klasē, kas skaitās paaugstināta riska klase. Attiecīgi, jo augstākā riska klasē atrodas autovadītājs, jo dārgāk viņam izmaksā OCTA polises iegāde.

Šajā klasē parasti nonāk autovadītāji, kuri gada laikā izraisa četrus vai pat vairāk ceļu satiksmes negadījumus. Savukārt visi tie autovadītāji, kuri ikdienā ievēro ceļu satiksmes noteikumus un neizraisa ceļu satiksmes negadījumus, kā arī ir pacietīgi un pretimnākoši autovadītāji, nokļūst pazemināta riska klasē, kas skaitās 7. – 17.klase.

Ja autovadītājs ne reizi nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumu vai arī tas ir noticis ļoti reti, viņš nokļūst Bonus klasē un OCTA polises iegāde ir krietni lētāka nekā tiem, kuri atrodas paaugstināta riska klasē. Savukārt visi tie, kuri tikai tagad tikuši pie transportlīdzekļa, automātiski nonāk 6.klasē.

Tā ir pamata klase. Pēc gada attiecīgi šis autovadītājs nokļūst Bonus vai Malus klasē. Jāteic, ka mans brālis kopš tiesību iegūšanas bija pamanījies nevis paaugstināt savu Bonus Malus klasi, bet gan nolaisties pašā šīs klases bezdibenī. Nu, ko lai vairs uzbrēc apdrošināšanas sabiedrībai tādā mirklī? Atliek vien samierināties un apņemties braukt prātīgāk.

Kā uzlabot Bonus Malus klasi?

Tā kā brālis vēlējās samazināt polises izmaksas, viņš attiecīgi kļuva ieinteresēts uzlabot Bonus Malus klasi. Bet kā to izdarīt? Vai tiešām tur ko iespējams mainīt vai arī visa autovadītāja reputācija sabojāta? Kā izrādās – nebūt nav tā. Tāpat kā iespējams uzlabot citus dzīves aspektus, arī šo var izmainīt uz labo pusi.

To, kurā klasē nokļūst transportlīdzekļa īpašnieks, aprēķina reizi gadā. Pa šo laiku autovadītājam ir iespējams nokristies reitingā, pacelties vai arī palikt turpat, kur viņš jau bijis.

Vārdu sakot, ja mans brālis turpmāk būs uzmanīgs un godīgs autobraucējs, viņš pakāpeniski varēs iekļūt mazāka riska klasē, tādā veidā saņemot lielisku bonusu jeb atlaidi OCTA polises iegādei.

Kā notiek vizīšanās pa Bonus Malus klasēm?

Tātad, pēc tiesību iegūšanas vadītājs nokļūst 6. jeb sākuma klasē. Taču ja gada laikā kopš būšanas šajā pamata klasē, tiek izraisīti 4 ceļu satiksmes negadījumi, automātiski šāds vadītājs nokļūst paaugstināta riska klasē – 1.-5.klasē.

Savukārt, ja gada laikā izdodas sevi pierādīt kā godīgu un uzmanīgu braucēju, no 6.klases jaunais autovadītās tiek pārlikts uz 7.-17.klasi. Attiecīgi, ja autovadītājs gada laikā izraisa vienu ceļu satiksmes negadījumu, kura laikā apdrošināšanas kompānijai nākas izmaksāt atlīdzību, viņš zaudē vienu Bonus Malus klasi.

Kāpēc vajadzīga OCTA?

Kā zināms, OCTA polise ir obligāta ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam, kurš piedalās satiksmē. Ja autovadītājs nevar uzrādīt derīgu OCTA polisi, viņam tiek piešķirts naudas sods, kā arī piešķirti soda punkti. Kā zināms, soda punkti nav nekas patīkams, jo, uzkrājoties, var nonākt arī pie tā, ka tiek atņemta autovadītāja apliecība.

Par laimi, tik tālu mans brālis nav iedzīvojies, taču arī atrasties zemākajā Bonus Malus klasē nav nekāds prātīga autovadītāja gods. Tā kā mans brālis vienmēr bijis apķērīgs, noteikti viņš ņems vērā gūto mācību, izdarīs nepieciešamos spriedumus un uzlabos savas mašīnas vadīšanas prasmes.

OCTA polisi ērti var iegādāties internetā, piemēram, šeit, kur to par izdevīgu cenu izvēlas arī mans vīrs. Kā jau minēju, brālim gan piedāvātā cena atšķiras.

Esiet prātīgi ceļu satiksmes dalībnieki un dariet visu, lai nokļūtu pazemināta riska klasē!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *